Vernieuwing in het onderwijs: ‘als je ervoor openstaat, dan lukt het ook’

Thei Kusters is docent Frans aan het Graaf Huyn College. Zowel in het vmbo als in het havo geeft hij les. En dat doet hij al ruim 43 jaar met heel veel plezier. Van computers en van het gebruik van digitale middelen bij het lesgeven had hij totaal geen kaas gegeten. Hij stond daar zelfs wat sceptisch tegenover. Totdat hij, in het kader van een project voor onderwijsvernieuwing op zijn school, ervoor koos aan te sluiten bij de werkgroep ICT. ‘Ik probeer het gewoon’ dacht hij. ‘Met lesgeven heb ik veel ervaring, met ICT helemaal niet, wat kan er nu misgaan?’ Sindsdien ziet hij niet alleen absoluut de toegevoegde waarde van het gebruik van digitale middelen in het onderwijs maar heeft hij er ook plezier in om ze in te zetten tijdens de les.

Foto’s uit de wielersport

Thei is een fervent wielerfan. In het Graaf Huyn College wordt door docenten onderwijs ontwikkeld volgens de methodiek van de stichting leerkracht. Toen hij in de werkgroep ICT kennismaakte met Lesson Up kwam hij op het idee om foto’s te gebruiken van de wielrensport bij het uitleggen van de Franse grammatica. ‘Leerlingen vinden de grammatica altijd moeilijk en dan vooral de passé composé (voltooid deelwoord) die met het werkwoord être vervoegd wordt’. Met behulp van verschillende foto’s, bijvoorbeeld van een beklimming, bouwt hij dit stukje theorie dan op, visualiseert hij het eigenlijk. In Lesson Up zit op de eerste pagina een menu waarin onder andere de keuze ‘foto’s’ staat en waar je via Internet passende foto’s kunt selecteren. Via het digibord kun je de foto’s laten zien aan de leerlingen.

Bewuster bezig met de leerstof

‘Deze manier van werken dwingt je echt om bewust na te denken over de leerstof. En hoe je dat op zo’n manier kunt brengen aan de leerlingen dat het beter bij ze beklijft. Het is heel anders dan het lesboek op een bepaalde bladzijde te openen, uitleg van de theorie te geven, voorbeelden op het bord te schrijven en aantekeningen te laten maken.’

‘Het is nog steeds klassikaal maar wel creatiever, wat losser, het spreekt de leerlingen meer aan. Ook kinderen die voorheen wat minder snel aanhaakten, doen dat nu wel’.

Thei benadrukt dat deze vernieuwende aanpak van het lesgeven niet de traditionele aanpak helemaal vervangt. ‘Het is een hele mooie aanvulling op de bestaande werkwijze, voor erbij’.

Volgende stap

De volgende stap is om ook voor de brugklas een soortgelijke werkwijze toe te passen bijvoorbeeld bij het uitleggen van de lidwoorden; dat daar in het Frans mannelijke en vrouwelijke varianten van zijn. Ook daar kun je werken met illustraties die je via het digibord kunt laten zien.

Digibord biedt veel mogelijkheden

Waar Thei tot enkele maanden geleden nog slechts met het krijtbord werkte, is hij nu heel enthousiast over het digibord. ‘Het kent ontzettend veel mogelijkheden, zo laat ik soms aan het eind van de les Franse muziek horen, dat vinden de leerlingen geweldig’.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op