Gepersonaliseerd leren
“Zonder sterk team kun je dit niet”

16.30 uur, Stella Maris College Meerssen, de GPL leeromgeving. Een groep leerlingen is druk in de weer met tablets en allerlei papieren. Manon Bogman, docent Engels vraagt wat ze aan het doen zijn. “We werken aan een rechtszaak! Nog éven?!”

GPL, kort voor Gepersonaliseerd Leren. Harold Limpens, projectleider en Manon Bogman vertellen honderduit.

“Kijk naar het leren in plaats van het onderwijzen!” Met die visie en een intensieve periode van voorbereiding, inclusief een bezoek aan een Kunskapsskolan-school in Zweden, kwam GPL van de grond. Dit schooljaar zijn de eerste brugklassers (95 in Meerssen en 50 in Valkenburg) en een sterk gemotiveerd team van docenten gestart met GPL.

Wat is de kern van GPL?

Harold: “De kern van GPL is eigenaarschap van het leerproces waar het hoort, namelijk bij de leerling. Wat de leerling moet leren ligt vast. Het hoe, waar en wanneer bepaalt de leerling steeds meer zelf. De docent heeft een sterk coachende rol. De reguliere roosters, klassen en lessen hebben we los gelaten. De leerlingen werken zowel in groepen samen als individueel. Je moet een dag GPL gewoon beleven. Je merkt dan wat het doet, hoe actief de leerlingen zijn.”

Manon vult aan: “Alle leerlingen krijgen wekelijks één-op-één coaching en dagelijkse coaching in de basisgroep van 15 leerlingen. Leerlingen worden begeleid in het plannen van de leerdoelen, de benodigde leermiddelen om de leerdoelen te halen en de evaluatie (lees: toetsing en beoordeling). Plannen gaat via een logboek. Je leerdoel kan bijvoorbeeld zijn om in het Engels je klasgenoten kort voor te stellen aan een docent en daarbij iets te vertellen over hobby’s. Wat zijn je middelen die je nodig hebt? Vocabulaire, oefentijd, uitzoekwerk met andere leerlingen, grammaticales bijvoorbeeld. Sommige activiteiten zijn voor de ene leerling vaker nodig, voor de ander niet.”

Kunnen leerlingen met die vrijheid omgaan?

Manon: “Onze zes coaches zien snel welke leerlingen meer begeleiding nodig hebben met het plannen van hun leerroute. Daar zijn de wekelijkse één-op-één gesprekken ideaal voor. Je kunt als coach snel bijsturen. Ook leerlingen die heel zelfstandig zijn en door de stof vliegen kunnen we meer uitdaging geven. We geven geen huiswerk, de leerlingen weten dat ze hun geplande leerdoelen moeten behalen. Gevolg hiervan is dat zij wel degelijk thuis ook aan de slag gaan.

Leerlingen geven aan wanneer zij een evaluatie (presentatie, werkstuk, portfolio, schriftelijke toets, product) willen doen en op welk niveau. Aan de evaluaties wordt geen cijfer toegekend, wel dat de leerling heeft voldoen aan de criteria op een bepaald niveau (vmbo-b, vmbo-kgt, havo of vwo). Minstens zo belangrijk als de beoordeling is de feedback. Daarmee moet de leerling aan de slag.”

Harold: “In het begin hebben we het aspect coaching onderschat. Leerlingen hebben veel behoefte aan begeleiding. Intensief voor de coaches, die eerst allemaal een speciale training hebben gevolgd om deze rol te vervullen.”

GPL vraagt wel wat van de collega’s …

Harold: “Zonder sterk team kun je dit niet voor elkaar krijgen. We dachten niet dat GPL zoveel energie zou vragen. Ik vergelijk dit vaak met de eerste jaar dat je lesgeeft als leraar: je moet alles uitvinden! We hebben nog niet voor alles een antwoord en bespreken veel. Wat kan beter, wat moet toch anders. Laatst gebeurde er iets prachtigs: collega’s in het team hadden een stevig verschil van mening. Uit deze minder leuke situatie is toch een mooie oplossing gekomen. Ik laat dit gebeuren, een goed team komt daar gewoon uit en wordt daar sterker van!”

Vanuit docentperspectief kan Manon beamen dat de nieuwe werkwijze flexibiliteit vraagt. ’s Ochtends bespreken we snel de huishoudelijke zaken. Welke leerlingen hebben meer aandacht nodig, is er een van de collega’s ziek, hoe vangen we dat als team op. De inhoudelijke vergaderingen zijn er ook, maar wel effectiever dankzij het kwartiertje ’s ochtends. We leren meer als team zaken op te lossen.”
Wat merken jullie aan leerlingen uit de GPL-brugklassen?

Manon: “Ik kén alle leerlingen, ik ben veel intensiever met de leerlingen bezig en weet wanneer zij hulp kunnen gebruiken. Dat we met GPL iets moois hebben opgebouwd, zie ik aan de leerlingen. Ze zijn veel meer actief bezig, niet gewoon druk. De leerlingen zijn veel opener, naar elkaar en naar de docenten. Voelen zich meer zelfverzekerd om vragen te stellen, ze stappen makkelijk op ons af, nemen initiatief en zoeken oplossingen.”

Welke uitdagingen komen er nog op jullie pad?

Manon: “Uitdagingen genoeg! We hebben er straks een heel GPL- leerjaar bij! Nieuwe coaches, nieuwe teams, nieuwe leerlingen. De lesstof … en de ruimten op school moeten beter aangepast worden.”

“Er is nog veel te doen, maar we hebben er zin in. De leerlingen willen niets anders dan GPL. Als je het beleeft, ben je verkocht!” sluit Harold bevlogen af.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op