Kennisdeling

Er wordt wel gezegd dat liefde het enige is dat zich vermenigvuldigt als je het deelt. Maar hetzelfde geldt voor kennis. Als we onze liefde voor onderwijs en onze kennis over onderwijs veel meer met elkaar delen, worden we daar samen beter van. OpMaat helpt je daarbij. Zodat kennis delen de gewoonste zaak ter wereld wordt. Niet eenmalig, maar elke dag opnieuw.

 

Van nieuwsgierigheid naar actie

Leerlingen meer gepersonaliseerd onderwijs bieden is een doel dat we alleen samen kunnen bereiken. Kennis delen is essentieel en OpMaat gaat je daarbij helpen. Misschien denk je nu: we delen al zoveel – via intranet, bijeenkomsten, noem maar op. Maar dat zijn interne instrumenten, die vaak centraal worden georganiseerd en aangestuurd om je te informeren. Dat bedoelen we niet altijd met kennisdelen.

Wat dan wel? Heel gericht en bewust met elkaar in gesprek gaan over een specifiek onderwerp dat verandering of verbetering kan brengen. Met een aantal collega’s van je eigen team, van je eigen school of zelfs LVO-breed. Zo’n initiatief kan spontaan ontstaan omdat je ergens tegen aanloopt in de praktijk, iets leest in een blog of iets hoort tijdens een training. Je vraagt je af: hoe doen wij dat eigenlijk? En hoe ver zijn mijn collega’s daarmee?

Als collega’s helpen we elkaar

OpMaat is het programma om het makkelijker te maken om op zo’n moment je inzicht te delen of je nieuwsgierigheid om te zetten in een concrete actie. Hiervoor hebben we bijvoorbeeld een tool ontwikkeld: Het Kompas!

We helpen je op die manier met vragen zoals: welke collega’s willen hier meer van weten? Waar willen we precies meer over weten en hoe organiseer ik dat? En hoe pak ik het inhoudelijk aan? Het initiatief blijft gewoon bij jou, Het Kompas helpt je om de goede vorm voor kennisdeling te vinden.

Stap voor stap

Alle onderwerpen die helpen om het onderwijs voor onze leerlingen beter te maken, zijn het waard om beet te pakken. Dat kan om iets heel kleins gaan en dat is juist goed. De ambities van OpMaat zijn zo groot en allesomvattend; de enige manier om daarnaartoe te werken is stap voor stap. Het is precies zoals innovatieve bedrijven werken: kleine, overzichtelijke deelprojecten opstarten en afronden. Zo ontstaat snelheid en profiteer je direct van de deelresultaten. Stel je wilt een compleet nieuwe auto bouwen. Je kunt 20 jaar gaan ontwikkelen, maar dan weet je zeker dat je straks met een auto op de markt komt die hopeloos verouderd is. Je kunt ook klein beginnen en eerst zorgen dat je van A naar B komt. Daarna breng je steeds meer verbeteringen aan. Zo kan innovatie binnen het onderwijs ook werken! Niet alles ineens en in je eentje uitvinden, maar in kleine groepjes werken aan overzichtelijke resultaten in korte tijd. Zo leggen we de basis voor echt gepersonaliseerd onderwijs dat in de individuele behoefte van elke leerling voorziet. De vrijheid van een cabrio voor de een, iets meer beschutting voor de ander. Allebei op weg naar dezelfde bestemming.

Tools

Via de programmalijn Kennisdelen komen verschillende tools beschikbaar, die je helpen kennis en ervaringen uit te wisselen.

Hoe deel je eigenlijk kennis? Om je daarmee te helpen hebben we Het Kompas ontwikkeld. Als je Het Kompas doorloopt, kom je tot een analyse en mogelijke oplossingen voor jouw kennisvragen. Download Het Kompas

Er komen meer tools aan. Zo gaan we ook aan de slag met de methode LeerKRACHT en willen we verschillende leerlabs opzetten die collega’s LVO-breed verbinden.

Nieuwsgierig?

Wil je weten wat de mogelijkheden zijn? Stuur een mailtje naar een van de contactpersonen van programmalijn Kennisdelen via communicatie@stichtinglvo.nl.

Kartrekker: Tine van Wijk

Kernteam: Colette van den Heuvel, Makka Haane en Imi Lau

OpMaat is een continu proces van verandering en verbetering