Michèle Pommé is docente Nederlands op het Groenewald in Stein. Ze is op zoek gegaan naar een manier om schrijfvaardigheid in havo 4 op een activerende manier aan te bieden, waardoor de leerlingen meer actief bij de les betrokken zouden worden. Ze vond informatie over......

Casper Gardeniers, docent en decaan tweetalig onderwijs Porta Mosana College in Maastricht, was toe aan een master die voor hem op maat gesneden was. Hij volgde de tweejarige Master ‘Leren en Innoveren’ bij Radiant Lerarenopleidingen in Utrecht. Hij kreeg hierdoor onder andere meer inzicht in......

Niet is wat het lijkt: uit een onderzoek, gedaan door Gré van Heiningen, docente wiskunde op het College in Weert, blijkt dat motivatie van leerlingen toeneemt als je ze meer autonomie geeft tijdens de les. Maar dat is niet altijd zichtbaar voor een docent. Wil......

Frits Lucassen, docent LO – Raayland College: “Tijdens mijn opleiding heb ik geleerd om buiten je vak en het onderwijs te durven kijken en om samenwerkingen aan te gaan met andere vakdocenten en met externe partijen en bedrijven” Ben je nieuwsgierig naar de manier waarop Frits......

Leert een leerling vóór de toets of ook van de toets? En als je meer formatief wil toetsen, hoe pak je dat aan? Balans tussen vernieuwen en behouden moet er ook nog zijn. Een team docenten uit Maastricht heeft de toets onder de loep genomen.......

Digitaal lesgeven heeft de toekomst. Of toch niet? Zijn er straks nog boeken nodig in het onderwijs? Geven we les en nemen we toetsen af slechts via de tablet of de laptop? Of zal het een combinatie zijn van boeken en digitaal?   Verschillende digitale......

Zijn jouw leerlingen gemotiveerd voor jouw vak? Met de motivatietool uit de toolkit ‘Zelf onderzoek doen op je school’ kun je dit zelf onderzoeken. Docent Cérise Sangers van het Sint-Janscollege laat zien wat dit haar heeft opgeleverd. Bekijk de video. Werkt het? Met de motivatietool onderzocht Cérise of zij haar leerlingen meer......

Gwen Huijnen, docent Frans op het Graaf Huyn College, gebruikt visualisatie zodat haar leerlingen de woordenschat en leerstof beter kunnen onthouden. Hoe pakt ze dat praktisch aan? Gwen integreert volgende onderdelen in haar lessen: Visualisatie van woordenschat “Ik vind het heel belangrijk om woordenschat te......

Martijn Janssen, docent Nederlands en levensbeschouwing bij het Dendron College, kunnen we eigenlijk wel de Virtual Reality (VR) expert van LVO noemen. Samen met een team van enthousiaste leerlingen maakt hij content om te gebruiken in verschillende lessen aardrijkskunde en talen. Zo brengen ze samen......

Trots Cérise Sangers: “Ik ben er ontzettend trots op dat ik bij de recente VO-Tour 2018 een TEDtalk mocht doen. Ik ben vanuit het Leerlab Arrangeren voor Digitale Content gevraagd geworden om een pitch te houden over het onderwijs van de toekomst. Ik ben geen spreker......

Een mini-documentaire over gepersonaliseerd leren. Het Stella Maris College is al ruim een jaar bezig met GPL, gepersonaliseerd leren, geïnspireerd door Kunskapsskolan. Hoe gaat het met de docenten en wat laten de leerlingen zien? Hoe werkt een coachingsgesprek? Hoe zit het met ouderbetrokkenheid? Veel kijkplezier!......

Collegevoorzitter André Postema blogt regelmatig over zijn visie op het onderwijs, opvallende observaties en dilemma’s. Ook wisselt hij met co-bloggers inzichten over onderwijsontwikkelingen. Deze keer met IOO-docent Lieke Bastiaens van het Sophianum. Co-blogger Lieke Bastiaens Beste André, Mijn uitdaging bij IOO (Investeren in Ontwikkeling van Onderwijs) ben ik......

Op 2 november ontving het Bouwens van der Boijecollege in Panningen de Hanneke Award. Deze award wordt jaarlijks door Vereniging Big Picture Nederland uitgereikt aan een school die zich op een bijzondere manier bezighoudt met onderwijsvernieuwing volgens het gedachtegoed van Big Picture Learning.   Bekijk......

Op het Broeklandcollege in Hoensbroek is het team volop bezig met onderwijsontwikkeling. Camiel Krutzen (leerjaarcoördinator onderbouw en lid van de werkgroep ouderbetrokkenheid) en Linda Ploumen (docente Nederlands en lid van de werkgroep ouderbetrokkenheid) vertellen wat er allemaal gebeurt op dit vlak. Ouderbetrokkenheid De onderwijsontwikkeling op het......

Kennis over digitaal arrangeren hoeven we niet ver te zoeken. Onze collega's van het Sint-Janscollege in Hoensbroek zijn daar namelijk experts in. Docente Cérise Sangers-Keuren, Peter van Rijmenam en John van Dongen zijn betrokken bij het landelijke Leerlab Arrangeren van Digitale content (Leerling2020), een doorbraakproject van Onderwijs en ICT. Het Sint-Janscollege wil ICT steeds meer inzetten in de lessen....

—Nieuwe leerkoers op Grotiuscollege

Collegevoorzitter André Postema blogt regelmatig over zijn visie op het onderwijs, opvallende observaties en dilemma’s. Ook wisselt hij met co-bloggers inzichten over onderwijsontwikkelingen. Co-bloggers Marianne Pijnenburg en Annelot Janssen Op 20 juni 2016 konden we op het GHC een presentatie van Stichting leerKRACHT bijwonen. Nieuwsgierig......

Het Sophianum biedt nu voor het derde opeenvolgende schooljaar maatwerktrajecten aan voor flexibele examinering. Hierbij is het mogelijk om een of meerdere vakken versneld af te leggen of op een hoger niveau af te sluiten. In het schooljaar 2016-2017 haalden bijvoorbeeld maar liefst acht leerlingen......

Leerlingen die door de gangen lopen met zware boekentassen. Nog even en het is verleden tijd op het Dendron College in Horst. Althans, voor een aantal klassen. zes klassen zijn dit schooljaar van start gegaan met project iDendron: les met behulp van de iPad. Hier......

“Mijn leerlingen zakten in de klas wat onderuit. Dachten waarschijnlijk: ‘mevrouw Elders is aan het vertellen, lekker makkelijk …’ Maar ik zag ook dat andere leerlingen dat juist niet prettig vonden. De aanpak werd als te schools werd ervaren. In een eindexamenklas is dat niet......

—“De vrijheid is heel fijn”, vindt Raf