Let’s get digital!?

Digitaal lesgeven heeft de toekomst. Of toch niet? Zijn er straks nog boeken nodig in het onderwijs? Geven we les en nemen we toetsen af slechts via de tablet of de laptop? Of zal het een combinatie zijn van boeken en digitaal?

 

Verschillende digitale platforms

Veel van de LVO-scholen zijn al gestart met een digitaal platform. Sommige zijn nog aan het onderzoeken wat je ermee kunt, andere hebben het al geïmplementeerd in de brugklas die dit schooljaar begonnen is. Wat zijn de ervaringen tot nu toe en wat weten we over de voor- en nadelen van de verschillende systemen? We zijn gaan praten en luisteren bij docenten en teamleiders van het Sophianum in Gulpen (werken met digitaal platform Learnbeat), het Romboutscollege in Brunssum (oefenen met Elerna) en het Graaf Huyn College in Geleen (oefenen met Lesson Up).

Elerna – Learnbeat – LessonUp

De hierboven in de kop genoemde digitale platforms zijn eigenlijk een digitaal ‘kastje’ dat docenten als hulpmiddel kunnen gebruiken bij hun lessen. Het platform moet geen doel op zich zijn; de digitale functionaliteiten ervan maken dat je anders met lesstof en met oefeningen en toetsen kunt omgaan; daarin zit hem de toegevoegde waarde. De platforms worden gevuld met leermaterialen uit VO-content, bestaande methodes, of met eigen ontwikkeld materiaal. Zo zijn zowel via Learnbeat als Elerna alle stercollecties van VO-content beschikbaar, biedt LessonUp een verzameling van meer dan 80.000 lessen die reeds ontwikkeld zijn door collega’s, en zijn via Learnbeat 40 methodes van 15 uitgeverijen ontsloten. Gebruik van de digitale platforms kan gecombineerd worden met (de bestaande) boeken of een overstap naar geheel digitaal betekenen.

Ruimte voor de docent, aandacht voor de leerling

Een digitaal platform kan een goede mogelijkheid zijn om de docent meer ruimte te geven. Ruimte om meer aandacht te kunnen geven aan de individuele leerling. Met name het inzicht in de voortgang van de leerling in het materiaal helpt hierbij, ook wel ‘learning analytics’ genoemd. In de bovengenoemde platforms kan de leerling zijn of haar leertempo zelf reguleren. Is er verdieping nodig, dan kan hij door. Beheerst de leerling een bepaald onderdeel van de stof niet genoeg? Dan krijgt hij daar een melding van in de vorm van een pop-up. Een ook resultaten van de toetsen worden bijgehouden. De docent kan deze resultaten opvragen en die worden dan in een kwadrantenschema getoond, per klas, per leerling. In één oogopslag zie je welke leerling al heel ver in de lesstof is en wie nog niet. En in welke mate ze de stof beheersen. De leerlingen die op basis van deze gegevens meer aandacht nodig hebben, kun je als docent heel gericht coachen. Iedereen blij: de leerling die uitdaging nodig heeft, de leerling die extra instructie nodig heeft én de docent die kan doen waar zijn hart ligt: het beste uit de leerling halen.

Betrokken leerlingen door interactie

Alle platforms kunnen op het digibord of het bord van de docent laten zien wat de leerlingen doen tijdens de les. Als er klassikaal een interactieve quiz gedaan wordt over de behandelde lesstof, is zichtbaar wat er gebeurt. Maar ook als ze individueel zelfstandig werken aan een digitale opdracht, dan is dat zichbaar. Deze functionaliteit maakt tegelijkertijd dat lessen minder saai en eentonig zijn, er is meer afwisseling. Leerlingen zijn daardoor meer betrokken.

Randvoorwaarden

Het belangrijkste uitgangspunt bij de keuze voor een digitaal platform blijft natuurlijk de leerling. De vraag die beantwoord moet worden is: welk platform biedt de meeste mogelijkheden om gepersonaliseerd onderwijs op school handen en voeten te geven? Een combi is daarbij goed denkbaar, waar de kracht van Learnbeat zit in een grote hoeveelheid aan beschikbare ‘kant en klare’  methodes biedt Elerna veel mogelijkheden om eigen ontwikkeld materiaal te plaatsen. LessonUp biedt extra tools voor de interactie in de klas, en maakt het samenstellen van een les heel makkelijk.  Daarbij komen vanzelfsprekend ook nog andere factoren om de hoek kijken, zoals het al dan niet beschikbaar stellen van tablets of laptops en het aanpassen van het gebruikelijke lesrooster.

 

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

avatar
  Subscribe  
Abonneren op