Van visualiseren ga je beter leren

Gwen Huijnen, docent Frans op het Graaf Huyn College, gebruikt visualisatie zodat haar leerlingen de woordenschat en leerstof beter kunnen onthouden. Hoe pakt ze dat praktisch aan?

Gwen integreert volgende onderdelen in haar lessen:

Visualisatie van woordenschat

“Ik vind het heel belangrijk om woordenschat te visualiseren. Zo bied ik leerlingen documenten waarin afbeeldingen staan die gekoppeld zijn aan de woorden die ze moeten leren. Bijvoorbeeld bij het woord “le verre” plaats ik dan een foto van een glas. Daarnaast typ ik de mannelijke woorden in blauw en vrouwelijke woorden in roze. Ik merk dat wanneer ik met kleuren en afbeeldingen werk, dat leerlingen de woorden veel beter onthouden.”

Filmpjes en liedjes

“In de onderbouw werk ik regelmatig met liedjes die de leerlingen helpen om de leerstof beter te onthouden. Ook toon ik vaak filmpjes die iets met het lesonderwerp te maken hebben. Dit doe ik voornamelijk bij tekstverklaren. Zo heb ik in de brugklas een filmpje getoond over Val Thorens voordat ik een tekst over wintersport met de leerlingen behandelde. In vwo 5 heb ik een filmpje laten zien over de catacomben in Parijs voordat ik een tekst behandelde over de ‘mysteries van Parijs’. Leerlingen raken enthousiast dankzij deze filmpjes en de teksten die ze dan moeten verklaren zijn op deze manier interessanter. Daarnaast kan ik op deze manier ook veel culturele aspecten van het land laten zien.

Ik heb ook een keer het concept ‘Flipping the classroom’ uitgeprobeerd in de brugklas. Dit is de leerlingen en mij erg goed bevallen en ik ben van plan dit nog eens te gaan doen.”

Zelfevaluaties op toetsen

“Omdat een cijfer afhankelijk is van verschillende factoren, wil ik altijd graag weten hoe een leerling naar zichzelf kijkt. Daarom plaats ik bovenaan een toets altijd een “zelfevaluatie” waarin ik de volgende vragen stel: Had je voldoende tijd om te leren? Heb je geleerd? Heb je je werk gepland? Was je geconcentreerd tijdens het leren? Heb je de leerstof begrepen? Heb je Magister bekeken? Boven elke vraag staat dan een cirkel die de leerlingen dan bijvoorbeeld voor de helft inkleuren als ze niet zo goed hebben geleerd. Naar mijn ervaring vullen leerlingen deze zelfevaluatie eerlijk in.”

Timers

“Om mijn leerlingen meer structuur te bieden, projecteer ik een timer. Zo weten ze precies hoeveel tijd ze nog hebben voor een opdracht. Normaal werkte ik altijd met een “simpele” timer, maar bovenbouwleerlingen hebben me erop gewezen dat er ook hele vrolijke timers bestaan op www.schoolbordportaal.nl/timers.html.”

Meer weten over de aanpak van Gwen? Stuur eens een mailtje g.huijnen@groenewald.nl.

Wie is Gwen?

Gwen Huijnen is vorig jaar afgestudeerd aan de lerarenopleiding Frans en maatschappijleer aan de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen. “Ook heb ik de Vertaalacademie in Maastricht afgerond. Hier heb ik mij gespecialiseerd in de Franse taal.” Ze geeft nu Frans aan leerlingen van havo en vwo tot en met het vijfde jaar op het Graaf Huyn College in Geleen.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op